Wat is het verschil tussen sales coaching en sales training?

25/10/2022

Weer een maand voorbij waarin er weinig tot geen nieuwe klanten waren.

Je hebt je accountmanager of verkoopmedewerker al een paar keer gewaarschuwd dat de targets niet gehaald worden. Helaas lijkt het geen effect te hebben. Je oogst alleen wat ongemakkelijke excuses.

De verkoopresultaten blijven achter en je runt geen goede doelen organisatie… Voldoende verkopen is uiteraard belangrijk voor de voortzetting en de beoogde groei van je bedrijf.

Er moet nu dus echt iets gebeuren. Je begint te twijfelen of je medewerker wel geschikt is voor het vak. Zit het er wel in?

 

“Misschien kan sales coaching of training nog helpen?”

 

Je vraagt wat rond bij andere ondernemers en je zoekt op Google. Het wordt je niet zo snel duidelijk wat voor jou het beste is. Heb je nu een sales trainer of een sales coach nodig? Wat is het verschil?

 

Het verschil tussen sales coaching en training

Zowel sales coaching als sales training hebben als doel om je bedrijf en je personeel te helpen bij het verbeteren van je bedrijfsresultaten. Je salesmedewerker of verkoper binnendienst leert in beide gevallen vaardigheden om betere gesprekken te voeren die leiden tot meer sales. Toch zijn er ook duidelijke verschillen.

 

Wat is sales training?

Tijdens een sales training leer je verkoopvaardigheden, meestal in groepsverband. De trainer ontwikkelt vooraf een trainingsprogramma en geeft uitleg over het onderwerp. De training duurt meestal 1 dag.

 

Wat is sales coaching?

Bij sales coaching ontvang je speciaal op jou afgestemde 1-op-1 coaching op het gebied van verkopen. Het is een traject voor de langere termijn waarbij de klant (jij als werkgever en de verkoper zelf) bepaalt waar de aandacht op komt te liggen tijdens het coachingstraject. De coaching is verspreid over meerdere contactmomenten waardoor de commerciële medewerker tussendoor steeds de gelegenheid heeft om de nieuwe kennis te verwerken en oefenen.

 

Waarom kun je beter voor sales coaching kiezen?

Tijdens een salestraining krijg je in één dag een overvloed aan informatie te verwerken. Na de eendaagse salestraining blijft het verder stil, er is vaak geen follow-up. Je salesmanager probeert braaf alle informatie toe te passen in de dagen die volgen, maar vervalt na een tijdje toch weer in oude patronen. Soms is er gelegenheid om voor de groep een rollenspel te oefenen. Maar je kunt je wellicht wel voorstellen dat het voeren van een ‘mislukt’ verkoopgesprek terwijl de groep toekijkt, niet helpend is voor het zelfvertrouwen. Natuurlijk heeft een basistraining ook haar waarde, maar continueer de ontwikkeling van je medewerkers vervolgens met coaching.

 

De voordelen van een 1-op-1 sales coach

Bij 1-op-1 sales coaching kijken er geen collega’s mee en je verkoopmedewerker ontvangt de volle aandacht. Er ontstaat een vertrouwelijke band met de sales coach, je werknemer stelt zich meer open en durft ook vragen of worstelingen te delen die hij of zij niet makkelijk met jou als werkgever deelt. Als salescoach zit ik ‘naast’ jouw medewerker en geef directe feedback op echte verkoopgesprekken. Soms online via videoverbinding en soms op de werkvloer of na een afspraak bij de (potentiële) klant. Doordat de aanwijzingen heel specifiek zijn, is het direct toepasbaar en zien jullie binnen afzienbare tijd al positieve resultaten.

 

Heb jij ook een salesmedewerker die achterloopt? Die door tegenvallende resultaten met steeds minder plezier naar het werk gaat? Wil je langdurig betere resultaten zien? En de volle potentie benutten van je werknemers?

Neem dan vrijblijvend contact op met mij en ontdek hoe ik met sales coaching van jouw medewerkers de resultaten van je bedrijf op een duurzame manier een boost kan geven.

Bel of app op +31 (0)85 1303 610 of stuur een e-mail naar info@resultaat-verbetering.nl.

Terug